W maju rozpocznie się modernizacja linii kolejowej między Opolem a Nysą. Czas przejazdu skróci się o prawie połowę i będzie trwał około 50 minut. W trakcie remontu planowana jest komunikacja zastępcza.

48 kilometrów torów do wymiany, modernizacja przejazdów kolejowych, wiaduktów, mostów i przepustów, przebudowa stacji w Szydłowie i Łambinowicach, to najważniejsze prace rozpoczynającego się w maju remontu linii kolejowej miedzy Opolem a Nysą. Przewiduje się również utworzenie nowych przystanków: Nysa Wschodnia i Goszczowice. Przebudowane będą perony w Chmielowicach, Komprachcicach, Tułowicach, Sowinie, Budzieszowicach, Jasienicy Dolnej, Mańkowicach, Kubicach i Wyszkowie Śląskim.

Po remoncie na pasażerów będą czekać nowe wiaty, parkingi dla rowerów i czytelne tablice informacyjne.

Z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020 na ten cel przekazano 102 miliony złotych. – Umowę podpisaliśmy już w grudniu ubiegło roku. Koszt całej rewitalizacji to 122 miliony złotych. To pokazuje, że nie byłoby tej inwestycji, gdyby nie dofinansowanie z RPO. Jest to najważniejsza inwestycja kolejowa realizowana przez Polskie Linie Kolejowe ze wsparciem ze strony urzędu marszałkowskiego w naszym województwie – mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa.

Dodajmy, że samorząd województwa opolskiego zaplanował trzy inwestycje we współpracy z PLK. Zmodernizowane powinny zostać jeszcze trasy Nysa-Brzeg i Opole-Kluczbork.

Szymon Ogłaza zapowiada kolejne finansowe wsparcie dla PKP PLK. – Jesteśmy zgodni do przekazania pieniędzy na przygotowanie studium wykonalności dla linii kolejowej łączącej Racławice Śląskie z Raciborzem. Powiat głubczycki jest wyłączony kolejowo, a my chcemy przywrócić te trasy – dodaje.

Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiada, że dzięki lepszym torom i nowym urządzeniom zabezpieczającym ruch, zwiększy się przepustowość na trasie. Pociągi osobowe pojadą z prędkością 120 kilometrów na godzinę, a towarowe 100 kilometrów na godzinę. – Jest to bardzo istotna trasa dla województwa opolskiego. Za półtora roku powinny skończyć się wszystkie prace. Zaplanowaliśmy dwa nowe przystanki, są one wynikiem oczekiwań mieszkańców i przedstawicieli samorządów – dodaje Merchel.

 

Wykonawcą prac remontowych będzie Skanska S.A. Właśnie dziś podpisano umowę z wykonawcą. Umowa będzie realizowana w systemie „projekt i budowa”, co oznacza, że wykonawca opracuje dokumentację projektową i uzyska wszystkie niezbędne decyzje i uzgodnienia dla przeprowadzenia robót budowlanych. Dodajmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły również modernizację połączenia kolejowego miedzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem.

PW