Siedem spektakli konkursowych i wiele imprez towarzyszących, jury profesjonalne, ale także dziennikarskie, społeczne i młodzieżowe, oceniające konkursowe prezentacje najciekawszych inscenizacji klasycznej literatury polskiej – to tegoroczne 43. Opolskie Konfrontacje Teatralne, które właśnie się rozpoczęły.

Wicemarszałek Stanisław Rakoczy, otwierając tegoroczny festiwal, mówił, że formuła konfrontacji gwarantuje spotkanie z nowymi interpretacjami tekstów z kanonu polskiej literatury. – Zgodnie z hasłem „Klasyka żywa” w przedstawieniach odnajdziemy tematy bliskie doświadczeniom współczesnego widza i wspólnie z ich twórcami, widzowie będą mieli niepowtarzalną okazję odkrywać, przeżywać i konfrontować się na nowo z klasycznymi tekstami polskich autorów – dodawał.

Konfrontacje potrwają  do 8 kwietnia, a pierwszym zaprezentowanym spektaklem był  „Tajny dziennik” Mirona Białoszewskiego w reż. Wojciecha Urbańskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy.

Na opolskiej scenie widzowie zobaczą także inscenizacje Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie („Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego w reż. Piotra Ratajczaka), Teatru Śląskiego w Katowicach („Słowo o Jakóbie Szeli” Bruno Jasieńskiego w reż. Michała Kmiecika), Teatru Wierszalin w Supraślu („Dziady – noc druga” Adama Mickiewicza w reż. Piotra Tomaszuka), Teatru Powszechnego w Warszawie („Chłopi” Władysława Reymonta w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego), Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu („Noce i dnie. Tom VI: Nie wiem o czym jest jutro” Marii Dąbrowskiej” w reż. Seba Majewskiego) oraz Teatru Starego w Krakowie („Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reż. Jana Klaty).

Opolskie konfrontacje to największe wydarzenie tego typu w kraju, a ich  współorganizatorem jest Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Więcej informacji o festiwalu na stronie  http://teatropole.pl/43-oktklasyka-zywa/